
© Ronald van wijk
Landschap Noord-Holland: samen maken we Noord-Holland mooier
De website, oorspronkelijk gebouwd in 2010, voldeed niet langer aan de moderne eisen. Het verouderde CMS-systeem (Drupal 6) werd niet meer ondersteund en veel functies waren achterhaald. Daarnaast sloot de website niet langer aan bij de wensen en verwachtingen van bezoekers en was de organisatiekoers van Landschap Noord-Holland zo veranderd, dat het tijd werd voor een herpositionering.

De uitdaging
De belangrijkste uitdaging was het verhogen van de conversie (ledenwerving, giften en activiteiten) via het corporate deel van de website, zonder de zakelijke positionering van Landschap Noord-Holland uit het oog te verliezen. Dit vereiste een geïntegreerde aanpak waarbij zowel de gebruikersbehoeften als organisatiedoelen centraal stonden.
Van data naar inzichten
We begonnen met een grondige data-analyse, aangevuld met gebruikersonderzoek. In werksessies identificeerden we persona’s en toptaken, en via een card sort sessie brachten we structuur in de informatie. Deze aanpak leidde tot het inzicht dat een aparte zakelijke website overbodig was en beter geïntegreerd kon worden in de corporate site.

Het resultaat
De uitdaging lag niet alleen in het technisch samenbrengen van deze onderdelen, maar vooral in het behouden van een klantgerichte benadering. Door de customer journey centraal te stellen, konden we content logisch migreren en koppelingen maken naar gerelateerde informatie.
De strategie richtte zich op het verenigen van organisatiedoelen met gebruikersbehoeften, onderbouwd door duidelijke UX-doelstellingen:
- Inspireren: Samen bijdragen aan een mooier Noord-Holland.
- Vieren: De schoonheid van het landschap belichten.
- Claimen: De waarden en missie van de organisatie uitdragen.
- Activeren: Bezoekers aanzetten tot actie zoals doneren of meedoen.
Het resultaat is een website, die niet alleen functioneel sterker is, maar ook als platform fungeert om de missie van Landschap Noord-Holland krachtiger te communiceren.
Heerlijk om samen te werken met een partij die de gebruiker op de eerste plaats zet. Daarmee is Puurpxl een echte adviseur die opdrachtgevers dwingt om vanuit het gedrag en het profiel van doelgroepen de best werkende oplossing te vinden. Alle stappen binnen hun aanpak zijn weldoordachte bouwstenen die leiden tot een top product.